معماری ایران (اصفهان 2)

سلام به همه

به به چه وبلاگ داغی روزی یه پست دوستان نویسنده می ذارن و ما رو از اطلاعات خوبشون بهره مند

می کنند.

این چه وضعیه ؟؟؟؟؟

ما هر وقت می یاییم به امید اینکه یه نفر یه پست گذاشته ولی خیر.

بازم به خودم

 ( با کسب اجازه از خانم میرزایی عزیز!

جا داره از ایشون (خانم میرزایی) به خاطر کار قشنگی که شروع کردن (معرفی آثار معماری ایران عزیز) تشکری بکنم هم از جانب خودم هم از جانب همه دوستانی که از این مطالب خوب استفاده می کنن و بهشون بگم واقعاْ هم آفرین به خودتون!

فرصت بشه حتماْ بنده هم همراهیتون می کنم. یه مدت شما غایب بودین خانم میرزایی بزرگ ما تنها می نوشتیم حالا ما غایب شما بنویسین! )

 

                                (اصفهان شهر گنبدهای فیروزه ای)

 ابيانه

روستاي تاريخي ابيانه در نزديكي شهر كاشان واقع است و داراي ويژگيهاي منحصر بفردي است كه باعث جذب گردشگران داخلي و خارجي شده است.
در اين روستا پشت بام هر خانه اي ممكن است حياط خانه اي ديگر و يا مسير كوچه اي باشد، ديوارهاي تمامي بناها با خاك سرخ مخلوط با كاه پوشش داده مي شود حتي ساختمان هاي جديد نيز از اين قانون پيروي مي كنند.

 

               

باغ فین

بنای اولیه باغ فین به قبل از اسلام و با تمدن سیلک پیوند خورده است که تمدن سیلک پیوندی ناگسستنی با چشمه جوشانی دارد که در بالای باغ جاری است، وبه چشمه سلیمانیه معروف است.
از زمانهای بس دور درپایین این چشمه باغی وجود داشته است که کمی پایین تر از باغ فعلی بوده و براثر زلزله ای که درسال 982 ه.ق روی داد باغ به کلی ویران شد که به دستور شاه عباس صفوی بعد از سال 1000 ه.ق باغی در مکان فعلی که در حقیقت قسمتی از باغ قدیمی بود ساخته شد.
ازسال 1135 ه.ق بعد از حمله افاغنه آبادانی باغ رو به رکود گرائید ولی با دستور کریم خان زند به خصوص با ساختن عمارتی که به نام خلوت کریم خانی در ضلع جنوبی باغ واقع است باغ فین رو به آبادانی گذاشت.ولی با زلزله معروف سال 1192 قمری باغ نیز آسیب کلی دید که پس از آن یعنی از سال 1200 قمری وبا روی کارآمدن سلسله قاجار به خصوص با دستور فتحعلی شاه به مرمت باغ جانی دوباره گرفت که ساختمان شتر گلوی فتحعلی شاهی در ضلع جنوب غربی باغ و حمام سلطنتی بزرگ که در مجاورت حمام اولیه ساخته شد از آثار آن می باشد.

 

 ارگ تاریخی گوگد

ارگ تاریخی گوگد  بزرگترین بنای خشتی ایران پس از ارگ بم است . ارگ‌ تاریخی‌ گوگد دومین‌ بنای‌ بزرگ‌ خشت‌ و گلی‌ ایران‌ است‌ که‌ تاریخ‌ و زمان‌ ساخت‌ آن‌ به‌ حدود چهار قرن‌ پیش‌ می‌رسد.تنها سند مکتوبی‌ که‌ از این‌ بنا موجود است‌ متعلق‌ به‌ حدود 130 سال‌ پیش‌ است‌ که‌ نشان‌ می‌دهد نصف‌ بنای‌ ارگ‌ توسط‌ شخصی‌ به‌ نام‌ علیخان‌ به‌ عنوان‌ مهریه‌ به‌ همسرش‌ واگذار شده‌ است‌ و از آن‌ پس‌ به‌ عنوان‌ ارگ‌ علیخانی‌ نامیده‌ شده‌ است

 

 كبوترخانه

معماري داخلي كبوترخانه ها استثنايي است؛ عظمت اين بناها هم به دليل سترگي و شكوه و هم به دليل تنوع در فرم اعجاب برانگيز است و اين بناها مانند ساير آثار معماري ايراني هم از عملكرد وافر و هم از فرم زيبايي پيروي كرده است.طراحي و انتخاب سايت هاي دايره اي براي ساخت كبوترخانه با فضاهاي تو درتو در مقاومت بالاي آن نقش داشته است. نقل شده است كه مارها قادر به بالا رفتن از سطوح منحني مانند استوانه نيستند، سياح بزرگ فرانسوي در قسمتي از سفرنامه خود مي نويسد:«كبوترخانه هاي عظيم ايران شش بار بزرگتر از بزرگترين پرورشگاههاي ماست .اين برجها را از آجر بنا مي كنند و رويش را گچ و آهك مي كشند و در تمام سطوح داخلي ديواره برج از بالا به پايين سوراخهايي تعبيه شده تا كبوتران در آنها آشيانه كنند.»
توجه به ابعاد طرح توسعه افقي و عمودي و ساخت كبوترخانه هاي پلكاني و طبقه طبقه بودن بنا، راحتي بازسازي و مرمت را به دنبال داشته است. در مناطق گرم و خشك كه حضور آب جاري امكان پذير نبوده، با احداث چاه و ايجادجايگاههاي «آبشخور» امكان استفاده كبوتران از آب را فراهم مي ساختند

 

 

مقبره سهراب سپهری

 

                                                                                                                  پایان

چهاردهمین ضیافت معمارانه

با سلام به همه همراهان معمار و غیر معمار و ضمن تبریک به مریم خانم ادمین محترم وب زیبای معماری ایران برای موفقیت در ضیافت سیزدهم و جلب نظر موافق برگزار کنندگان این ضیافت برای دریافت میزبانی دوره چهاردهم این ضیافت بین المللی.

از همه عزیزانی که در زمینه معماری فعالیت میکنند دعوت به عمل می آید در این ضیافت که به میزبانی وبلاگ معماری ایران برگزار میشه شرکت کنند.

دوستانی می توانند برای با شکوه برگزار شدن این ضیافت از طریق قرار دادن بنر ضیافت چهاردهم در وبلاگهاشون از همه مخاطبانشون برای این همایش معمارانه دعوت به عمل بیارند.

کد بنر :

 بنر 14 امين ضيافت معمارانه به ميزباني وبلاگ معماري ايران Banner Code 120 x 50

معماری ایران (اصفهان 1 )

سلام.

نمی دونم قدم ما بد بود آقای کریمی دیگه نمی نویسند یا نه گرفتاری بهشون امون نمیده به هر حال آقای مهندس هر جا هستین موفق باشین.

از خانم مهندسم یه تشکر بالا بلند به خاطر دل گرمیاشون.

از اصفهان گفتن خیلی سخته مخصوصا که ما خودمون اصفهانی هستیمو یه نیمچه غروری هم نسبت به شهرمون داریم.البته شاید این بخش در دو قسمت عرضه بشه.

(اصفهان شهر ادیان الهی)

کلیسا وانک

ارامنه بعد از کوچ بزرگ یعنی در سال 1605 به دستور شاه عباس دوم به اصفهان آورده شدند . آنها از بدو ورود شروع به ساختن محل زندگی کردند و در وحله‌ی اول کلیساها را بنا کردند .
ارامنه مردمانی بودند که
مذهب برایشان اهمیت بسیاری داشت . پس این باعث می‌شد که محلی برای دعا و راز و نیاز با خدای خود داشته باشند . اولین آنها کلیسای وانک بود .
وانک اولین بار در سال 1604 ساخته شد که البته این بنا خیلی کوچکتر از بنای فعلی و با وسعت کم ساخته شد.
50 سال بعد از ساخت اولیه به خواست و تشویق
خلیفه‌ وقت داویراول بنا خراب شده و بنای با شکوهی به جای آن ساخته می شود.

 

خانه بروجردی‌ها

 از آثار تاریخی شهر کاشان است. این بنا در محلهٔ سلطان میراحمد واقع است و در نیمهٔ دوم قرن ۱۳ هجری ساخته شده و تحت شماره ۱۰۸۳ در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده‌است.

نقاشی‌های ارزنده و گچ‌بری‌های این خانه، زیر نظر کمال‌الملک، نقاش بزرگ ایران اجرا شده‌است. بانی این خانه، حاج سید حسن بروجردی از بازرگان‌های نطنزی مقیم کاشان و معمار آن استاد علی مریم کاشانی بوده‌است. خانه بروجردی اکنون محل اداره میراث فرهنگی کاشان است.

 

منارجنبان

شهرت این بنای کوچک با پهنای نه متری و بلندای هفده متری هر مناره‌اش به سبب تکان خوردن منارهای آن است. با تکان دادن یکی از مناره‌ها مناره دیگر و کل ساختمان نیز تکان می‌خورد. ایوان بنا به سبک مغول ساخته شده‌است. ولی شکل مناره‌ها نشان می‌دهد که آنها را اواخر دوره صفویه به ایوان اضافه کرده‌اند.

تکان خوردن مناره‌های این بنا تا مدت‌ها برای دانشمندان پرسش برانگیز بود. معماری اسرار آمیز این بنا برای بسیاری هنوز هم در هاله ابهام باقی مانده است. منطقی ترین علتی که برای تکان خوردن مناره‌ها وجود دارد، پدیده فیزیکی تشدید یا پدیده دوپلر است. چون مناره‌ها سبک معماری مشابهی دارند، تکان خوردن یکی روی دیگری اثر می‌گذارد.

ایوان منارجنبان یکی از نمونه ‌های سازه‌های سبک مغولی ایران است و از آن دوره کاشیکاریهایی هم دارد. مناره‌ها بعداً و در تاریخی که درست معلوم نیست و احتمالاً در پایان روزگار صفوی به ایوان مزبور اضافه شده و با حرکت دادن یکی از آنها، دیگری نیز حرکت می‌کند. اما نکته جالب در این بنای تاریخی آن است که با حرکت دادن یک مناره، نه تنها مناره دیگر به حرکت در می‌آید، بلکه تمامی این ساختمان به لرزه درمی‌آید.

مسجد جامع اردستان

بنای مسجد جامع اردستان در مركز محله محال اردستان واقع شده و از كهن ‌ترين مساجد ايران است كه براساس بررسی های صورت گرفته بنای اوليه آن ، مربوط به قرون اوليه اسلامی است و در دوره سلجوقی تجديد بنا و در دوره های ديگر، بخش‌های مختلفی به آن اضافه شده است. براساس بررسی‌های باستان ‌شناسی، مسجد جامع اوليه اردستان، بين اواخر قرن دوم هجری تا نيمه اول قرن چهارم هجری، بر روی بقايای ساختمان‌های بزرگ خشتی ـ احتمالاً از دوره ساسانی ـ ساخته شده است.

مسجد جامع نایین

مسجد جامع یا مسجد علویان نائین را میتوان مشهور ترین اثر تاریخی شهر نامید که در محله باب المسجد واقع است،گچ بریهای بدیع و چشم نواز در فضاهای داخلی ،این اثر را درشمار یکی از نفیس ترین مساجد ایران قرار داده است ، قدمت این بنا به اواخر قرن سوم یا اوایل قرن چهرم هجری میرسد،این مسجد دارای منبر و دری چوبی است که از شاهکارهای مسلم منبت کاری بوده و با توجه به تاریخ های حک شده بر روی آنها در قرن هشتم هجری به مجموعه اضافه شده است.

پایان قسمت اول

 

میدان اتحاد ملبورن-استرالیا

 سلام علیکم

می خواستم از آرزو جون بابت مطالب خوبی که گذاشته تشکر کنو البته هنوز منتظر خوندن پست های جدیدیش هستیم.با اجازه در ادامه معرفی آثار برتر سازه ای دنیا یه اثر دیگه رو می خوام معرفی کنم.

 

Federation Square in Melbourne

Federation Square10 

Federation Square (also colloquially known as Fed Square) is a cultural precinct in the city of Melbourne, Australia

Federation Square in Melbourne was designed by Lab architecture studio in association with Bates Smart in 2002. A very complex low-rise project of jumbled geometries, the project contains the National Gallery of Victoria, the Australian Centre for the Moving Image (ACMI)and a national television broadcasting centre as well as retail and commercial spaces and restaurants. "The design for Federation Square, Melbourne's new cultural centre," the entry for this project notes, "responds to the need for visual and formal coherence with complex and contorted geometry. This has not produced a resolved iconic object that is either rigid or pure in form; it is rather an emergent form that can respond to the different needs of the diverse activities that take place there.....Cladding materials include sandstone, zinc and glass. The large high-volume atrium, which acts as a 24-hour public thoroughfare and covered meeting place, is enclosed and glass and paved in sandstone

Site area: 3.6 hectares
Building area: 44,000  square meters

Breakdown:Ian Potter Centre (NGV): 14,000  square meters
Gallery area:  7,250  square meters

ACMI - 7,000 square meters
Plaza - 7,500  square meters
Atrium - 3,250  square meters
Labyrinth - 1,600  square meters

Achitects: Lab architecture studio in association with Bates Smart
Principal Architects: Donald L. Bates + Peter Davidson

Project Director: Tony Allen

میدان اتحاد ملبورن

در شهر ملبورن استرالیا در سال ۱۹۹۷ یه مسابقه معماری برای طراحی مجموعه شهری و میدات اتحاد شهر انجام شد.محل سایت مجموعه درست وسط مرکز تجاری و میون ساختمون های عمومی واصلی شهر می تونست نمادی برای شهر محسوب بشه.

در طراحی میدان اتحاد از معماران خواسته شد تا تنوع قمی و هویت ملی استرالیا رو نشون بدن.گروه "لب آرکیتکچر"با مدیریت پیتر دیویدسون و دونالد بیتز برنده مسابقه شدن.

این میدان میون مجموعه ای از برج های مدرن شهر و در کنار کلیساهای قرن نوزدهم و ایستگاه قطار رو رودخانه شهر بود که این همه پیچیدگی با راه حل ارائه شده از گروه طراح واقعا جای تحسین داره!

این پروزه با مساحتی در حدود ۴۵۰۰۰متر مربع شامل فضاهایی مثل:گالری های استرالیا مرکز تصاویر متحرک استرالیا -سیناها-استودیو ها-ادارات-استودیو های ضبط شبکه رادیو و تلویزیون سراسری-باغ زمستانی و فضاهای نمایشی هست.مغازه ها-کافه ها و رستوران ها هم کابرد تجاری مجموعه هستن.نقطه کلیدی و اوج پروژه که این همه کاربری و فعالیت متمایز رو در کنار هم جمع می کنه میدان عمومی جدید و چند عملکردی هست که فعالیت های متنوعی از تظاهرات سیاسی تا کنسرت های موسیقی و مراسم های دولتی در اون برگزار می شن!(چه تنوعی داره ها!)

Federation Square12

مجموعه به دو بخش شمالی وجنوبی تقسیم می شه.

بخش شمالي به سمت شمال شهر قرار گرفته و شكل يه خيابون دروني داره كه كافه ها و مغازه ها در اون هستن.

در اين بخش سطوح شيشه اي مستقيم به روي سازه پوسته بيروني قرار دارند و سطح دروني دو جداره نيز باعث عايق بودن هواي محيط مي شه.

بخش جنوبي سه طرفش با ساختمون ها محاصره شده!پوسته بيروني اين بخش به صورت دو جداره طراحي شده و پوسته دروني انگار به شكلي تا شده تا با هندسه پيچيده دروني منطبق بشه.

Federation Square in Melbourne4 

در داخل بنا ستون هاي شيب دار-پله هاي برقي زاويه دار-نوارهاي پر پيچ و خم پنجره ها و نور پردازي فضاهاي داخلي تداعي كننده تجارب حرفه اي قبلي طراحان اين مجموعه هست.

سطح ميدان –تراس ها-پله ها-حصارها و فضاهاي نشستن با نوعي سنگ به نام كيمبر فرش شده تا بين سطح ميدان از اطراف تمايز ايجاد بشه.تنوع رنگ سنگ ها از قرمز-نارنجي-زرد و صورتي گرفته تا بنفش-ارغواني و خاكستري براي مشخص كردن مسيرهاست.

Federation Square11

درون ميدان يه آتريوم هست كه ساختموني سرپوشيده و شيشه اي داره . يه آمفي تئاتر هم با ديوارهاي شيشه اي در قسمت جنوبي قرار گرفته.ساختار بي نظير اين ساختمون هندسه اي فراكتال داره كه به خنك كردن هواي درون كمك مي كنه.

(در پست های پیچیدگی در معماری (1)-پیچیدگی در معماری(2)-پیچیدگی در معماری (3)-پیچیدگی در معماری (4)-پیچیدگی در معماری(5) می تونین اطلاعات بیشتری راجع به فراکتال ها ببینین.)

لابي يه مكعب شيشه اي خنك هست كه ساختارش شبيه به تنه يه درخته كه به سرعت و پس از انفجار يخ زده و محلولي چسبناك اون رو نگه مي ذاره .آتيوم با يه فضاي داخلي كاملا باز و وسيع با ارتفاع حدود 16 متر شامل گالري هاي شيشه اي هست كه ميداني سرپوشيده رو ايجاد مي كنه.در اين پروژه تعداد محدودي قاب غير يكنواخت گسترش يافتن كه يه سازه يكپارچه رو به وجود مياره.

Federation Square in Melbourne3

قسمت جنوبي آتريوم در سطح پايين تري قرار مي گيره و به اين ترتيب اين قسمت با تدابير آكوستيكي طوري طراحي شده كه براي تئاتر و كنسرت خيلي مناسب به نظر نمياد!

 

زير لابي پانل هاي بتني مارپيچ قرار گرفته كه سطح رو افزايش مي ده.شبها هواي خنك از ميان اين فرم مارپيچ رد مي شه و مثل يه خنك كننده بزرگ عمل مي كنه.

سيستم نماي ساختمان شكل جديدي از هندسه رو نشون مي ده.سه نوع مصالح پوششي وجود داره:سنگريزه!-روي و شيشه كه در يه شبكه مثلثي ثابت شدن.اين شبكه از پنج مثلث ديگه كه شبيه به مثلث هاي كوچيك هستن استفاده مي كنه ولي در يه مقياس بزرگتر هر پنج قاب با همون مدل هندسي قبلي به هم متصل شده و يه مثلث بزرگتر و مشابه مي سازن!(اين همون هندسه فراكتال هست) و در قابهاي سازه اي براي ايجاد يه نماي بزرگ جا مي گيرن.جالبه كه در اين شبكه قابهاي بزرگتر از لحاظ شكلي مستقل از مثلث هاي اوليه هستن.

Federation Square in Melbourne1

در ادامه تصاوير و نقشه هايي از اين مجموعه رو مي بينين.

Federation Square in Melbourne2

ممنونم از همراهي خوبتون

موفق باشين.