میس واندروه

سلام دوستان !
در قسمت های قبل از رایت و لوکور بوزیه مطالبی گفته شد این بار در مورد میس واندروه
براتون مطالبی تهیه کردم. در قسمت بعدی هم در مورد یکی از بناهای معروفش
مفصل بحث خواهیم کرد.

لودویگ میس در ۲۷ مارس ۱۸۸۶ در شهر آخن آلمان به دنیا آمد. وی نام
مادرش وان در روهه van der
Rohes را بعدها به نامش افزود و گفت: هر کس که میس بگوید باید وان در
روهه را نیز بگوید.
وی بعد از تحصیلات در مدرسه حرفه ای در رشته بنایی در سال ۱۹۰۱
بعنوان طراح تزئینات مشغول به کار
شد. در سال ۱۹۰۵ به برلین رفت و در اداره ساختمان منطقه Rixdorf
مشغول به کار شد و بعدها در دفاتر
مختلف معماری کار کرد.
در کنار کار نیز وی به تحصیل در هنرستان هنر مشغول به تحصیل شد. از
سال ۱۹۰۸ تا ۱۹۱۲ در دفتر
معماری Peter Behrens کار کرد. در شروع دهه ۲۰ طرح هایی برای
ساختمان های بلند مرتبه با نمای
شیشه ای و ایده هایی برای میادین مختلف شهر برلین داشت. طرح های
وی برای ویلاهای شهری نیز به
مرحله اجرا در آمد.
در سال ۱۹۲۶- ۱۹۲۷ او اولین مشاور و بعد مدیر هنری نمایشگاه ً آپارتمان ً
که توسط ورک بوند
Werkbund در شهر اشتوتگارت آلمان برقرار شده بود شد. در سال ۱۹۲۷
بمدت ۱۰ سال با معمار داخلی
بنام Lilly Reich همکارشد. در سال ۱۹۲۹ میس وان در روهه برای طراحی
غرفه آلمان در نمایشگاه
جهانی بارسلونا برگزیده شد و برای این نمایشگاه یک مبل چرمی نیز طراحی
کرد.
وی در سالهای ۱۹۳۰ تا ۱۹۳۳ بعنوان آخرین مدیر باوهاوس در دسائو و برلین
بود. در سال ۱۹۳۸ به امریکا
مهاجرت کرد و تا سال ۱۹۵۸ مدیر انستیتو تکنولوژی الینویز Illinois Institute
of Technology بود و یک دفتر
معماری در شیکاگو نیز تاسیس کرد.
وی طراحی ساختمان های بسیاری را به عهده داشت که در معماری دهه
بیست تاثیرگذار بود.
از طرح های مشهورش Lake-Shore-Drive-Appartments در سال ۱۹۵۲ ، Crown
Hall در سال ۱۹۵۶ در شیکاگو
و Seagram Bilding در سال ۱۹۵۸ در نیویورک و گالری ملی در شهر برلین
در سال ۱۹۶۸ بود. وی در ۱۷
آگوست ۱۹۶۹ در شیکاگو از دنیا رفت
میس وندروهه نمونه های بسیار درخشانی به روش معماری آجری و به شیوه ی اسکلت فلزی تیرآهن به
اجرا در آورد که در آنها ماهیتا
هر چیز در نهایت دقت و ظرافت مورد بررسی قرار گرفته است.به همان نحوه نیز الگوهای ساده ی بنیادینی
در معماری ارائه داد که از
لحاظ کاربردی با هم متفاوت بود. دستاوردش ظریف بود اما در این شیوه دستیابی با کمال ظرافت همواره به
نحوی شور انگیز ساده گرایی خلاق و هنرمندانه مورد توجه قرار گرفته است.
این گفته میس وندروهه که کمتر بیشتر است یعنی ساختمان باید فاقد هر
گونه تزئینات و اجزاء اضافه
باشد، مشخصه سبک میس وندروهه و در نهایت، مشخصه سبک
بین المللی او بود.
معماران پیرو سبک میس وندروهه در طرح های خود به ندرت از خطوط
منحنی یا مورب استفاده میکردند.
سادگی و خطوط مستقیم از مشخصه های کار این معماران بود

ترجیح میدهم خوب باشم تا جالب توجه باشم.
(میس وندروهه)
. دوباره حتما در مورد وندروهه مطلب میذارم و در مورد کاراش مینویسم.
+ نوشته شده در چهارشنبه ۸ اسفند ۱۳۸۶ ساعت 11:15 توسط آرزو ميرزايي
|